op zaterdag 13 mei organiseert de Vavoo een studiedag voor vrijeschool leerkrachten.
het programma
Eerst de opbrengst
Laat ik maar beginnen met de vraag te beantwoorden die het belangrijkste is en dat is:
Wat levert deze dag je op?
Je kunt aan de slag met het boek en de collectie werkvormen,
je weet hoe je je klassenmanagement moet organiseren,
hoe je werkvormen kunt koppelen aan EDI en andere instructiemodellen,
hoe je je periodes kunt structureren met werkvormen,
en hoe je differentiatie bij rekenen en taal een stuk eenvoudiger wordt.
Bovendien krijg je er minder leerkracht-afhankelijke leerlingen door die zelfstandig en beweeglijk in het leerproces staan,
je krijgt de tools in handen die jou de kans geven een stapje terug te doen en je klas eens te observeren tijdens het werk, of om met een individuele leerling aan de slag te gaan.
Je bent misschien al enthousiast begonnen met oefenen, maar misschien heb je het gevoel dat het niet zomaar wil lukken met die werkvormen; je leerlingen doen misschien niet wat jij van ze verwacht, sommigen willen helemaal niet samenwerken en anderen krijgen onenigheid. Het kan ook zijn dat je je afvraagt wat je in die werkvormen moet stoppen als je ze in de les wilt gebruiken, oftewel: wat doe ik er mee? In je klas aan de slag met gestructureerd samenwerken kost tijd, je moet het zelf leren en je leerlingen net zo goed. Het kan wat sneller gaan als de auteur je een dag meeneemt door het boek, met je oefent met de collectie werkvormen en de groepsvormende- en teamvormende activiteiten.
Een oefendag
De Vrije Academie Voor Ouders en Opvoeders VAVOO) organiseert een oefendag voor collega’s die starten met gestructureerd samenwerken. Op deze dag ga je praktisch aan de slag met het oefenen van werkvormen en Frans geeft een inhoudelijke toelichting bij het ‘waarom’ van het samenwerken op de basisschool. Een deel van het antwoord op die vraag lees je in hoofdstuk 7 van het boek maar daar hoort nog veel meer bij dat de koppeling met Gert Biesta’s ‘wereldgericht onderwijs’ duidelijk maakt.
In de middag zijn er twee werkgroepen verzorgd door Martijn Schaafsma (voor de klassen 1, 2 en 3) en Maron van den Heuvel (voor de klassen 4, 5 en 6). Martijn en Maron hebben ervaring met werken met gestructureerd samenwerken en gebruiken het boek al een tijdje in hun lespraktijk. Zij kunnen je veel bruikbare tips geven en hun ervaringen met je delen.
Neem deze dag je exemplaar van het boek mee, we gaan het gebruiken!
Het programma
Inloop vanaf 09.30: koffie en thee
10.00 uur: start met actieve werkvormen en oefeningen in beweging
11.30 uur: pauze
11.45 uur: filmbeelden (met veel oog voor de aanpak van de instructiefase) van
werkvormen in de praktijk en een inhoudelijke toelichting door Frans;
hij legt uit dat het een toepassing is van ‘wereldgericht onderwijs’.
12.30 uur: lunch
13.15 uur: werkgroepen met Martijn en Maron over hoe je werken met GS
(Gestructureerd Samenwerken) opbouwt in de klassen 1, 2 en 3 en in de hogere
klassen.
14.45 uur: pauze
15.00 uur: de thema’s differentiëren, en instructiemodellen worden besproken.
Frans legt uit hoe je het boek en de instructiemodellen van de 35 werkvormen
het beste kunt inzetten.
16.00 uur: afsluiting
Aanmelden en betaling
Je kunt je aanmelden voor deze studiedag via info@vavoo.nl . Vermeld je naam, de school waar je werkt, welke klas of klassen je les geeft en je mobiele nummer.
De kosten van deze dag bedragen € 90,00 (inclusief lunch en koffie en thee in de pauzes)
Na je aanmelding ontvang je gegevens over de betaling. Na betaling sta je op de lijst van deelnemers.
Tip: check op je eigen school even of je deze studiedag uit je persoonlijke professionaliseringsbudget kunt financieren.
Heb je het boek nog niet?
Je kunt het op de studiedag ter plekke kopen bij Frans. Alleen op deze dag voor de prijs van € 50,00 (normaal €54,00 exclusief verzendkosten).