Wie hoort bij Vavoo? En wat is het aanbod?
De Vavoo is de Vrije Academie Voor Ouders en Opvoeders en is actief sinds 2019 in de regio Nijmegen. De Vavoo is een initiatief van Frans Schobbe. De Vavoo verzorgt cursussen en lezingen voor ouders en opvoeders. Onder die laatste categorie vallen ook professionals die werkzaam zijn op vrijescholen.
Onder de naam GSVS (Gestructureerd Samenwerken voor Vrije Scholen) bied ik een jaartraject en studiedagen aan. In 1985 ben ik gaan lesgeven op een vrijeschool. In al die jaren heb ik op verscheidene scholen gewerkt, voornamelijk in het midden en zuiden van het land. Toen in de jaren negentig het adaptief onderwijs in de aandacht kwam heb ik dat enthousiast omarmd. Het was een passende vernieuwing voor het vrijeschoolonderwijs. Maar met die adaptieve aanpak zijn we er nog niet. Naar mijn overtuiging vormen coöperatieve didactische werkvormen de ideale aanvulling. Ik heb mij de afgelopen jaren in de praktijk bezig gehouden met die werkvormen en structuren. Daarnaast heb ik de opleiding tot ‘Coach Coöperatieve Leerstrategieën’ gevolgd. Daaruit voortvloeiend heb ik een programma ontwikkeld om teams en collega’s te helpen bij het inzetten van nieuwe samenwerkingsvormen in de klas. In de jaren 2010-2015 heb ik dat in een aantal vrijescholen in de vorm van een jaartraject aangeboden. De meeste scholen volgden een jaartraject en een enkele school maakte er een driejarenplan voor. Dat laatste is wel effectiever gebleken als het om de borging voor de toekomst gaat. Daarna heeft het een tijd stil gelegen en werkte ik aan het praktijkboek. Het coöperatieve leren is door dat boek helemaal passend gemaakt bij de vrijeschool pedagogie en didactiek en heeft nu de naam gestructureerd samenwerken gekregen.
Onder de naam GSVS bied ik een jaartraject aan voor teams aan. Goed Klassenmanagement en schoolmanagement vormen een belangrijk onderdeel van de cursus. Het jaartraject bestaat uit één studiedag aan het begin van het schooljaar waarin het team wordt voorbereid op het toepassen van samenwerkingsvormen in het onderwijs. daarnaast zijn er vier dagen waarin ik in alle klassen kom om opnames te maken van de instructiefasen. Deze opnames gebruiken we vervolgens in de middag voor interactie en intervisie. Er is in de middag ook een studie gedeelte voorzien.
Samenwerken in een team
Sociale competenties bezitten, invulling kunnen geven aan de je rol in een team, zelfkennis ontwikkelen en helder communiceren, het zijn allemaal sociale- en samenwerkingsvaardigheden die niet alleen leerlingen moeten ontwikkelen maar waar leraren het goede voorbeeld bij dienen te geven. Dat dat wel eens anders uitpakt in de praktijk weten we allemaal. Als je samenwerking in het onderwijs serieus neemt dan moet je als eerste het samenwerken als team op de agenda zetten. leraren zullen de nodige competenties moeten ontwikkelen die nodig zijn om samenwerking te optimaliseren. Om te beginnen moet iedereen de redenen voor samenwerking kennen en onderschrijven, het doel ervan moet helder zijn, de rolverdelingen en verantwoordelijkheden moet voor iedereen bekend zijn, de communicatie moet een sleutelbegrip zijn en de rolverdelingen moeten voor iedereen inzichtelijk zijn.
De vraag moet zijn: wat willen we investeren in die competenties?
Om daar werk van te maken biedt de Vavoo een aantal mogelijkheden, die we hier op een rijtje zetten:
Tweedaagse: Temperamenten en teamrollen
in een studiemiddag of ochtend van drie uur krijgt een team een inventarisatie van de temperamenten van alle teamleden. Deze start biedt de gelegenheid met elkaar in gesprek te gaan, elkaar te leren kennen en te ontdekken welke kwaliteiten ieder teamlid meeneemt in de samenwerking. Het is een goede start om vervolgens de stap te zetten naar het concrete samenwerkingsmodel dat in de school functioneert en hoed ieder teamlid daaraan bijdraagt. Het is dan van belang de individuele bijdrages van alle teamleden in beeld te krijgen. Daarvoor is door de Engelse onderzoeker M. Belbin in de jaren tachtig van de vorige eeuw een uitstekende methode ontwikkeld. Deze is inmiddels doorontwikkeld en heeft zich in de praktijk bewezen. De Belbin methode is bekend onder de naam ’teamrol functies’ en die maakt zichtbaar welke rol elk teamlid van nature kiest in de samenwerking met anderen.
Ik ben geaccrediteerd om te werken met de Belbin teamroltest (interplace) en kan op individueel niveau en op het niveau van de samenwerking in een team een analyse maken van ieders teamrol en daarvan een rapportage opstellen en op teamniveau kan ik een inzicht bieden in de sterke en zwakke kanten van een team en hulp bieden bij het verbeteren van de samenwerking. Daarnaast kan dit behulpzaam zijn bij het formuleren van een passend profiel als er een nieuw teamlid moet worden aangenomen.
de combinatie temperamenten- en teamrollen-analyse in twee studiedagen worden gerealiseerd. Aan het einde van die twee dagen heeft het team en de schoolleiding een helder overzicht van de verdeling van de temperamenten en de invulling van de verschillende teamrollen in het team. Het belangrijkste inzicht is echter welke temperamenten ontbreken of zijn weinig aanwezig in het team en hoe ziet de teamconstellatie er uit wat betreft de rolverdeling in de samenwerking?
het integraaltraject
Het is ook mogelijk een integraaltraject te doen waarin gestructureerd samenwerken voor de klassen en voor het team worden gerealiseerd.
Meer weten? Een offerte ontvangen?
neem contact op via info@vavoo.nl of bel met 0637355662