documentaires voor klas 5 en 6

Voor de periodes in klas 5 en 6 heeft Frans Schobbe een serie documentaires gemaakt die als inleiding bij een periodestart kunnen worden gebruikt maar ook als eindpunt om mee af te ronden.

wat moet je je voorstellen bij het idee dat hij ‘documentaires heeft gemaakt?

Het begint met een thema, bijvoorbeeld: De hoofdthema’s van de geschiedenis van China. Daarbij zoekt Frans vervolgens beelden. Die kunnen komen van bestaande documentaires van bijvoorbeeld de BBC, Arte, ZDF, NGF of andere zenders. Ze kunnen ook komen van YouTube of andere internetbronnen. Hij schrijft vervolgens een script en daarbij passende commentaarteksten en zoekt geschikte muziek bij de beelden. Dan wordt de documentaire gemaakt waarbij ook alle geluiden opnieuw worden ingepast omdat de originele verloren gaan bij het verwerken.

Het verhaal is zo geschreven dat het past bij de periode-inhoud van de betreffende periode. Frans heeft 14 keer klas 5 en 6 gedaan en kent de periodes op basis van veel ervaring. de films variëren wat betreft lengte en onderwerp. Enkele duren ca. 50 minuten maar de meesten zijn ongeveer 30 minuten lang.

De thema’s van de collectie zijn:

Klas 5

China

De Ganges

India

Mesopotamië

Perzische Rijk

De Nijl

De piramidebouwers

Piramides

Egypte tempels

Ballonvlucht boven Thebe

Het klassieke Griekenland I en II

Alexander de Grote

De Acropolis en het Parthenon

Delphi

De Rijn

Klas 6

De Etrusken

Aan de tafel der Romeinen

Het leven van gewone mensen

Rome dagelijks leven

Gladiatoren

Het Colosseum en de gladiatoren

Pompeii

Romeinse legioenen

De Varusslag

Monumenten in het oude Rome

Het leven van Jezus

Het leven van Mohammed

De kruistochten en de Tempeliers

Kathedralen

Karel de Grote

Meetkunde: Al Hambra

Weerkunde

De continenten

Alle documentaires staan op een externe harde schijf die je kunt bestellen door een mail te sturen naar: info@vavoo.nl. Na betaling van € 250,00 en ca. € 50,00 (afhankelijk van de dagprijs) voor de externe harde schijf ontvang je de filmcollectie via de post.