het jaartraject voor de implementatie van Gestructureerd Samenwerken voor Vrije Scholen (GSVS).
Inleiding
In het jaartraject GSVS leren de klassenleerkrachten wat gestructureerd samenwerken op de basisschool inhoudt, hoe zij het kunnen organiseren en welke praktische werkvormen er zijn. Zij leren het toe te passen in verschillende delen van de les en van het hoofdonderwijs. Tevens worden mogelijkheden gegeven om het toe te passen in vaklessen. Men leert het veranderde management op klassen niveau en op schoolniveau hanteren.
Het traject is bedoeld voor klassenleerkrachten van de klassen 1 t/m 6 (groep 3 t/m 8).
Het traject is voor de leerkrachten verdeeld over 5 bijeenkomsten. In de eerste studiedag zullen we kennis maken met de beginselen van GSVS en praktisch oefenen met verschillende werkvormen.
In de resterende vier dagen kom ik in alle klassen van 1 t/m 6 kijken naar instructiemomenten van werkvormen, daarbij zal ik filmopnames maken. In de middag besteden we tijd aan intervisie aan de hand van de ochtendactiviteiten. Daarna volgt een studie gedeelte. Voor de werkvormen, de achtergronden en aanwijzingen voor management is er voor iedere klas een praktijkboek dat de uitgebreide collectie werkvormen bevat en veel ideeën voor teamvormende en groepsvormende spelen.
De laatste middag is om te evalueren op het traject en om plannen te maken voor het vervolg.
Het programma kent verschillende fasen:
Fase 1: oriëntatie en oefening (ervaring opdoen)
Het programma is intensief en praktisch. Hierin zit veel ruimte om te oefenen, experimenteren en onderzoeken. Dit impliceert dat de bijeenkomsten veelal praktisch zijn en er veel plaats is voor coaching en gesprek. Het onderdeel theoretische onderbouwing en verdieping speelt daarnaast een grote rol.
De verantwoordelijkheden worden verdeeld binnen het team van de school. Er moeten materialen en literatuur aangeschaft worden, waarvoor een plan moet worden gemaakt.
In dit jaar moeten ook de ouders worden geïnformeerd over de plannen. Ik kan op aanvraag een informatieavond verzorgen voor de ouders.
We gaan de belangrijkste begrippen leren die ook voor de kinderen bekend moeten zijn. We ontwikkelen vaardigheden en leren de klas en het onderwijs organiseren volgens de regels van GSVS. We gaan niet alleen theorie vormen maar ook praktijk oefenen. Daarbij hoort coaching in de klas en intervisie.
Fase 2: implementatie (reflecteren)
In deze fase moeten afspraken worden gehouden, gewoontes ingeoefend door herhaling, management duidelijk worden. In deze fase wordt onderhoud gepleegd op de praktijk en verdiept in het werken met structuren. Op het onderdeel theorie en verdieping wordt meer nadruk gelegd, studie is daarvan een essentieel onderdeel.
Het is ook de fase dat in het schoolbeleid en bij de schoolleiding het coöperatief leren tot beleid wordt.
Fase 3: borging (beheersing)
Aan het eind van het traject moeten uitgekristalliseerde vaardigheden zichtbaar zijn, moet het repertoire van de leerkrachten voldoende ontwikkeld zijn en zijn alle keuzes gemaakt wat betreft het hele spectrum van activiteiten. Er wordt eventueel nog onderhoud gepleegd in de vorm van individuele coaching.
Concrete opbrengsten
Aan het eind van het jaar beheersen alle leerkrachten een basisrepertoire aan werkvormen waarmee ze kunnen werken en oefenen.
Alle leerkrachten hebben een praktijkboek GSVS waarvan zij de inhoud hebben gelezen en daarmee kennis hebben gemaakt met de basisaspecten van GSVS.
Alle leerkrachten van de klassen 1 t/m 6 hebben door moment-coaching geleerd de instructie van een werkvorm op de juiste wijze te geven.
Alle leerkrachten van 1 t/m 6 kunnen hun klas indelen in heterogene teams op basis van toets gegevens.
Op school zijn de benodigde materialen bekend, en voor zover mogelijk aangeschaft, die nodig zijn voor het goed functioneren van CLVS waaronder: nummerkiezers, teamnummerbladen, teambakken met inhoud, scholingsmap GSVS.
Praktijkboek voor gestructureerd samenwerken
In het boek staan 35 schema’s van werkvormen die samen het standaardrepertoire vormen dat van klas 1 tot en met klas 6 kan worden ingezet. Het staat vol met aanwijzingen en veel spelen voor teamvorming en groepsvorming. Er staan een hele reeks formulieren in die leerkrachten kunnen kopiëren en gebruiken in de klas.
Het boek is bij mij verkrijgbaar. Prijs € 54,00 per stuk.
Meer weten
Mail naar: info@vavoo.nl
Bellen: 0637355662