Studieochtend hoge verwachtingen o.l.v. Frans Schobbe

Studieochtend hoge verwachtingen

Iets voor jouw team?

Programma studieochtend

Doel van deze 3 uur: Het doel van deze verkenning over ‘hoge verwachtingen’ is om de begripsvorming hieromtrent helder te krijgen. Wat verstaan we onder ‘hoge’? Is dat een kwalificatie tegenover ‘gemiddelde’ en ‘lage’? Welke lading dekt het woord verwachtingen?

Welke concrete doelen kunnen voortkomen uit deze heldere begripsvorming? Dat moeten we na deze verkenning helder hebben.

Oriënteren

Wat versta je zelf onder ‘hoge verwachtingen’ en hoe zie je dat voor je in de praktijk?

Opdracht 1: Werk in een duo met een werkblad dat in de lengte verdeeld is in twee kolommen. Bovenaan links schrijft iemand: wel en rechtsboven: niet

We gaan identificeren wat we onder het hebben van hoge verwachtingen verstaan.

Kwantificeren (Alle leerkrachten hebben een leerlingenlijst van hun klas mee genomen)

We gaan kwantitatief kijken naar onze leerlingen m.b.t. het hebben van verwachtingen.

Opdracht 2: maak een ‘verwachtingenopname’: een individuele opdracht waarbij ieder met haar eigen leerlingenlijst een opdracht gaat uitvoeren die gaat over het hebben van verwachtingen.  Daarvoor inventariseren we belemmerende factoren bij alle leerlingen.

Kwalificeren

Stellingen:

  1. Het hebben van hoge verwachtingen draagt eraan bij dat leerlingen méér en beter leren.
  2. Het is goed voor hun ontwikkeling als we van alle leerlingen in principe dezelfde hoge basisverwachtingen hebben.’

Opdracht 3: bespreek stelling 1 in duo’s en geef een voorbeeld ervan uit je eigen praktijk.

Opdracht 4: bespreek stelling 2 met elkaar in een kring en bepaal een standpunt individueel en een standpunt voor het team.

Identificeren

In welke zin komt de vrijeschool pedagogisch en didactisch al tegemoet aan ‘hoge verwachtingen’ in het onderwijs?

  1. Pedagogisch: welke pedagogische kenmerken van het vrijeschoolonderwijs passen bij het thema ‘hoge verwachtingen’?
  2. Didactisch: welke didactische kenmerken van ons onderwijs passen er al bij?

Frans Schobbe houdt een korte inleiding bij elk van deze thema’s, in gespreksvorm (breinstorm) maken we van beide een lijstje.

Effecten van eigenaarschap

Stelling:

Als leerlingen eigenaar worden van specifieke delen en processen in hun leerproces, hoe heeft dat dan effect op de kwestie hoge verwachtingen? Gestructureerd samenwerken kan alleen slagen als je ervan uitgaat dat leerlingen kunnen leren samenwerken en je hoge verwachtingen hebt van het resultaat ervan.

We gaan hierover in gesprek met duo’s en schrijven voornemens op.